lördag 19 oktober 2013

Ökengiget

 

Några snabba armhävningar och en runda i logen sedan rakt ut på scenen, men det hjälpte inte, det blev ett ökengig inför ett hundratal tappra fans i Uddevalla.

Vi är på turné med Jerry Williams ett par dagar för GP söndag.
Jag är på mitt första stora reportage för tidningen och lär mig journalistikens grunder för att göra ett berättande reportage.
Uppdraget löd kort och gott, Jerry Williams på turné, ta diabilder och Tri-X, Lenken skriver.

Peter Lenkens sätt att skriva är som att äta på Noma, man överraskas för varje tallrik man blir serverad.
Smaka på den här meningen ”Något händer med Jerry när han får ett rockbeat i ryggen. Det är som Pavlos hund.” 
Lenken skriver om det det som är närproducerat. Detaljer och åter detaljer, serverat med känsla.
Efter den femte rätten är det väl ändå dags för dessert men det kommer mer och mer.
”Två vaktmästare i röda kavajer ber om ursäkt för det dåliga publikintresset. Det hade för resten varit ännu sämre om inte några tanter trott att det var bingo, för det brukar det vara på tisdagskvällar”

Det har nu gått 25 år. Kungen av reportage Peter Lenken har gått i pension men han fortsätter att rocka på sin blogg Ateljé Lenken. Reportaget om ökengiget kan du läsa här (länk till Lenken).

Jerry Williams gör inga fler ökengig, igår rockade han inför 4000 fans på sin Farewell Show.
Efter att ha läst min kollega Daniel Claessons recension i GP tvekar jag inte, det här måste upplevas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar