lördag 9 november 2013

50 år

- Ska du med? Jag har två biljetter.
Min kropp skrek mer efter sömn än att lyssna på blues.

Det galna äventyret med det svenska fotbollslandslagets framgångar 1994 hade tagit oss till Chicago och jag var på plats som utsänd fotograf tillsammans med halva sportredaktionen.
Min skrivande kollega Cege Berglund hade varit med förr och visste hur man sparade på krafterna. Själv sprang jag på alla bollar och det i en annan tidzon än hemma.

Lyckan över att prata om något annat än fotboll gjorde mitt beslut enkelt.
Självklart svarade jag, sova kan man göra när man kommer hem. Sova senare hade blivit som ett mantra under den fem veckor långa resan.
Någon timme senare var vi på Buddy Guys blues hak i centrala Chicago.

Idag gör min kollega Cege Berglund sin sista arbetsdag på Göteborgs-Posten. När jag själv började på GP hade han redan jobbat i 25 år.
Om ni nu tror att Cege skulle nynna på Torsons "det spelades bättre boll på Gunnar Nordahls tid" tror ni helt fel. Han ser framåt och är det vandrande lexikonet som läsarna behöver. Men om han skulle välja något från förr är jag övertygad att det blir Frank Zappa.

Läs den historiska texten i morgondagens GP av språkkonstnären som jobbat 50 år med sportjournalistik, ett oslagbart rekord av Cege Berglund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar