tisdag 5 november 2013

Närhet och vardag


                                                                                                                                          ©Bild:Urban Andersson/Aftonbladet

                     
























Jag är strålningsskadad. Jag var i Semipalatinsk (i nuvarande Kazakstan. Sovjetunionen testade sina atombomber där, 125 provsprängningar över jord). Jag föddes därborta. När vi var deporterade. Min far dog i fängelset och mamma blev sjuk och dog, berättar Alma Badajeva 70, från Kettjenery.
(Bilden och artikeln kommer i Aftonbladets blogg Putins Rike av Urban Andersson/Peter Kadhammar i veckan)

Att vi bara kommer läsa tidningen på nätet framöver är ingen nyhet. Men det är få tidningar som förstår kraften i att göra berättande reportage i text och bild på nätet redan nu. Men det finns undantag.         
Kolla in två reportage, två olika resor från ett och samma land. Journalistik mitt i vardagens Ryssland Signerade:

Team Aftonbladet                                                                     
Peter Kadhammar/Urban Andersson    
Putins rike                                                  

Team Nytimes
Ellen Barry/ Dmitry Kostyukov
The Russia Left Behind

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar