torsdag 5 december 2013

365 bilder

I bildtexten står det: 
April 14, 2013. Runners rest inside Kim Il Sung Stadium in Pyongyang, North Korea.  
David Guttenfelder—AP 

Bildredaktören Phil Bicker på Time Lightbox har gjort sitt urval av årets bilder under rubriken 365 bilder.
Jag fastnade för bild numer 104, tagen av den erfarna Associated Press fotografen David Guttenfelder på uppdrag i Nordkorea i april.
Det som intresserar mig är alla frågor kring bilden. Hur mycket är det mina egna förutfattade meningar som styr hur jag läser av bilden? 

Vilka är kvinnorna som är uppklädda till höger i bild och varför är de så ledsna eller är det rädsla? Utsnitt och komposition, hur och varför? Vilken uppgift har soldaterna i skådespelet? Vilken tid hade löparen som ligger utmattad på marken? Vilka tankar bär åskådaren som stöttar sitt huvud mot sin hand? Vilka är männen längst bak och varför sitter de inte ner? Varför är det bara män på åskådarplats? Hur mår man i dagens Nordkorea? Vad tänker de om fotografen? Vilket pris fick vinnaren? Vad hände med löparna som inte kom i mål?

Men kanske låter jag blicken vila lite extra i bilden bara för att jag önskar att det var jag själv som hade tryckt på avtryckaren.
Så här ser bilden ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar