onsdag 11 december 2013

Lucia i kvadrat



Sankta Lucia, ljusklara hägring, sprid i vår vinternatt glans av din fägring.
Drömmar med vingesus under oss sia, tänd dina vita ljus, Sankta Lucia
.

Sjung gärna med när barnen uppträder på sitt luciafirande men tänk dig för innan du sprider bilderna på din blogg, instagram, facebook eller skickar in den som läsarbilden till en tidning.
I år är det flera skolor som infört riktlinjer med motiveringar som för att skydda barnen och värna om deras integritet. Men det går som anhörig att fotografera barnen om man vet om vilka regler som gäller för respektive skola.

När jag tog bilden ovan hade dåvarande justitieminister fullt upp med IB-affären, Norrmalmstorgsdramat och en bordellhärva. Något jag själv var lyckligt ovetande om när jag jobbade med min Agfa Aoutostar X-126 i äkta plast och kvadratiska blixtkuber.
Det kanske kan skada mig att lägga ut den gamla luciabilden på bloggen med tanke på att det är min lillasyster som är Lucia och det faktumet att hon numera jobbar som lärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar