söndag 8 december 2013

Medarbetaren som gör en tavla innan lunch


Självporträtt© Cecilia Welin






































På min arbetsplats har vi en medarbetare med en unik kompetens. Cecilia Welin jobbar på tidningen med uppgiften att teckna konstverk till läsarna.

När jobbet känns fyrkantigt och allt för inrutat tar jag gärna en fika med konstnären.
Hon är anställd för sin kreativitet och delar gärna med sig av den förmågan till oss andra som jobbar inramat i ett fast digitalt småbildsformat.
Cissi är inte kollegan som jobbar utifrån strikta raka linjer eller lägger sitt yrkesliv i händerna på control alt delete. I tecknaren Cissis värld på tidningen råder en total konstnärlig frihet. Till sin hjälp har hon sin fantasi, papper och penna. Men visst om det hänger en arbetsledare över axeln och kräver ett resultat inom strikt givna ramar så är det klart att Cissi levererar.


© Cecilia Welin/GP

Att teckna så att det berör läsaren kräver sin artist men även en hel del av betraktaren. Nyfikenheten och lekfullheten kan nog de flesta se i Cissis teckningarna om det så handlar om ett nytt förslag på ett pensionssystem eller ett porträtt på Bob Dylan.

Hur kom det sig att du utbildade dig till tecknare?
-Jag har tecknat sedan jag var liten, i skolan försökte jag få så många lektioner som möjligt i teckning. När jag blev äldre var målet att ta mig in på högskolan för design och konsthantverk.
Jag började teckna kroki på fritiden och jag kom in på Domens Konstskola. Där blev det grafik och måleri innan jag till slut kom in på HDK.
Några år senare sökte GP en sommarvikarie som AD-assisten med uppgiften att skissa annonser. Jag sökte och fick jobbet.
Ett av uppdragen var att göra ett skivomslag till en tävling som hette rockslaget. Det blev starten på min tecknartillvaro på tidningen och några år senare blev jag anställd som tecknare.

©Cecilia Welin/GP

I vilka situationer funkar teckning bättre än bild?
-Där ett fotografi inte räcker till. En illustration byggs upp från grunden och det går att lägga till och ta bort. Det går att skapa situationer och miljöer som kan vara svårt att få fram på bild.

Vilken teknik använder du dig av?
-Jag tecknar både digitalt och på papper, först skissar jag för hand och sedan skannar jag in teckningarna, därefter jobbar jag vidare med teckningen i datorn. Jag blandar de flesta tekniker, blyerts, tusch, akvarell och jag klipper och klistrar.







Bob Dylan© Cecilia Welin/GP











































Hur var det när du började? 
-När jag började som tecknare på tidningen var vi två som tecknade, jag och Ulf Svenningsson, vi gjorde alla jobb för hand och därefter skannades de in. Det var då som bilden hade ett stort utrymme i tidningen.

Hur har tecknandet Utvecklats?
-Allt är numera digitaliserat, men jag har valt att behålla en del av tecknandet för hand. Jag tycker om att blanda olika stilar.

Du tecknar på redaktionen, varför är du inte ute på fältet?
-Jag har aldrig varit någon "bildjournalist" som längtat ut för att skildra verkligheten på plats.
Det passar mig att sitta på redaktionen och skapa mina bilder utifrån en text. Jag jobbar bäst på det viset.

Hur lång tid jobbar du med en teckning?
-Allt från fem minuter till en heldag, det vanligaste är att det tar mellan två och tre timmar att färdigställa en teckning.

Hur ser du på framtiden?
-Jag kommer aldrig att sluta att teckna, om det sedan blir tidnings eller bokillustrationer får framtiden utvisa.


© Cecilia Welin/GP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar