torsdag 19 december 2013

Min bror och jag

Storebror ser dig lille vän. Min bror heter Peter och han har koll på mig, även nu när jag är lite äldre.

Men vem är storebror där ute i den stora världen för oss som jobbar inom media?
Edward Snowden har lärt oss att det finns en storebror som kallas för en NSA men hans riktiga namn är National Security Agency och hans pappa är minsann president i landet fyllt av honung.

Nu varnar Delphine Halgand på reportrar utan gränser för en storebror som man kommer att stöta på i samband med Olympiska spelen i Sochi i februari nästa år.
Human rights activists, media workers, athletes and spectators, all who will attend the Sochi games, will communicate openly, risking compromised data, contacts and, more dangerously, their sources if they are there to investigate. 
Så nu handlar det om att göra det som är självklart för alla som är uttagna till ett OS, det är bara till att börja träna.

Nu anordnar reportrar utan gränser kurser i digital säkerhet och de är behov av vårt stöd.
Men det här handlar väl inte om oss som jobbar lokalt? Vi som får göra förhandsjobb på vasaloppsåkare som vallar sina skidor i den lokala sportaffären eller i bästa fall får följa dem i skidspåren.
Men då tänker man helt fel. Den här storebrodern kallas FSB men han heter Federalnaya Sluzhba Bezopasnosti och pappan heter Vladimir Putin och han älskar vinterlekar. Då ska det inte komma några knattereportrar och ställa till det för storebror.

Vem vet, rätt var det är står aktivisten där med sin utrustning och vill få hjälp med att valla sina skidor hos Nisses skidservice.
I bagaget har han en historia om landet som han av politiska skäl tvingats lämna och med information som man kan spåra hela vägen till storebrors OS i Sochi.
En sak har jag lärt mig av min bror Peter, storebror är man livet ut.

Your donation contributes to the protection of information and the journalists who provide it. Take part in the fight against surveillance - donate to Reporters Without Borders. https://donate.rsf.org/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar