tisdag 17 december 2013

Mr Tambourine Man

Sitter i bilen på väg ut på jobb med reportern. Vi pratar väder och vind tills vi båda inser att det inte kommer att hjälpa oss, regnet har Göteborg i sitt grepp och det kan vi inte påverka.
Vi kommer knappt ut på leden innan vi med hjälp av våra drömmar har förflyttas oss till Sydamerika.
-Det är min sista vecka på jobbet säger han och jag tänker att här har vi ytterligare en kollega som drabbats av den så sjukliga smittan - LAS (lagen om anställningsskydd).

Reportern är bara en i raden av unga begåvade kollegor som har valt ett yrke med högst osäkra framtidsutsikter. Den här reportern har lyckligtvis en förmåga att gå vidare utan att fastna i problemen.
Under mina år på tidningen har jag jobbat med flera kollegor som haft den gåvan och som sedan anställts som tandläkare, spårvagnsförare, informationsdirektör, programledare för uppdrag granskning och radiochef över det hela.

Men det var ju här med drömmar.
Jag fick en fråga av mina kompisar som har ett band som ska turnera på olika platser i Mexico City säger reportern. De undrar om jag kan hänga på deras turné och spela tamburin. Då tänker jag att nu är det nog dags att väcka den unge reportern.
Kan du spela? -Nja men jag har takten.

Nästa år får vi se vilka drömmar som slår in. Jag på en tangofestival i Buenos Aires eller reportern på turné med sin tamburin.
Nu handlar det bara om att hålla takten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar