tisdag 3 december 2013

Utsänd för att sprida ljus



Jag är numera övertygad att inledningen av melodin nu tändas tusen juleljus är skriven för oss fotografer. Emmy Köhler komponerade melodin när fotografin var i sin vagga och mörkret regerade på himlens djupblå grund i Sverige.
Efter söndagens ljussättning med julstjärnor och adventsljusstakar finns det knappt ett ledigt eluttag hemma. Det råder mer ljus än mörker i hemmet till glädje för mig och min elleverantör.

En mästare i ljussättning var Sven Nykvist som hade förmågan att ljussätta scener så att det kändes som någon högre makt var inblandad.
Jag läste om när Sven Nykvist och Ingemar Bergman åkte runt till kyrkor som var byggda långt tidigare än det konstlade ljuset fanns att tillgå.
Filmkonstnärerna var på jakt efter det perfekta naturliga ljuset och tog hjälp av det ljus som strålande in från kyrkfönstren i byggnader som hade planerats och byggts med stor omsorg. Med andra ord var det perfekt ljussatt för den aktuella scenen.

När jag och min kollega Maria träffade Sven Nykvist i hans bostad i Stockholm hade han satt sin prägel på hemmet i form av ljus.
I trappen hängde det en tygbonad med motivet en sol. Sven Nykvist hade med hjälp av en liten filmbelysning även ljussatt solen. Så jobbade en vän av ljuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar